torsdag 19 juli 2007

Assa 2000 med hakregel / fallås

Jag fick hit Stefan från Alviks Lås för att Pimp My Lock.

Det vill säga byta ut mitt antika Abloy-lås till state of the art Assa 2000 EVO med hakregel.

Något lite intressant med denna produkt från Assa är att den har hakregel. Eller som de ibland väljer att kalla det - fallås. Dvs själva låskolven åker inte bara rakt ut, utan ut och upp, för att bättre låsa sig i karmen.

Ytterligare en intressant detalj är att det enligt initierad uppgift endast är Assa av alla låsfirmor som låter haken gå in och upp i karmen, övriga fabrikat låter den gå in och ner. I det fallet blir benämningen fall-lås lite mer lättförståelig. Å andra sidan blir ju benämningen fallås (uttalas även fallos) ganska lättförståelig i Assas fall...


Nåja, till sist blev Stefan klar. Så gott som. Vi har tydligen redigt tjocka dörrar (stort A-mått) här i Täby.... Så trycket (handtaget på svenska) sitter så länge fäst med buntband. Det är kvalitet det.

3 kommentarer:

  1. Hehe Stefan den skyldiga här.
    A-mått e nåt helt annat Jonas problemet är att dörren är en halv meter tjock & om inte jag misstar mig så kom skruvarna på posten idag??
    Hej hopp!

    SvaraRadera
  2. Men nog f-n är A-måttet = tjockleken på dörren...?

    Inga skruvar idag, men jag har justerat buntbanden så att jag inte ska tappa trycket. Klarar mig till måndag... ;)

    SvaraRadera
  3. Hmm har du sett denna film kanske http://www.youtube.com/watch?v=kvrkLMUiYqM

    ??

    SvaraRadera